Skip to content Skip to footer
10:15-10:45 – O mediach dla graczy z… mediami dla graczy

Z naszą – w teorii – konkurencją porozmawiamy na poważnie o mediach dla graczy. Przedstawicieli „PSX Extreme” i śp. „NEO Plusa” zagadniemy o złote dla papieru lata 90., wysłannik GRY-OnLine.pl opowie nam o internetowej rewolucji w przyswajaniu treści, a influencerzy pochylą się nad nowymi drogami docierania do odbiorcy. 

Michał Mielcarek: Szef krakowskiego studia Draw Distance, wcześniej związany z Bloober Tam. Były naczelny serwisów Gram.pl i Gamezilla.pl. Prawie dekadę spędził w czasopiśmie konsolowym „NEO Plus”, a teraz gościnnie pisze dla „PSX Extreme”. Splatynował wszystkie gry From ery Miyazakiego (choć jest słaby w PvP)

Maciej Żmuda Adamski: Absolwent Politechniki Wrocławskiej, który przekuł pasję do gier w pracę zawodową. Z „PSX Extreme” związany od pierwszego, wydanego w 1997 r. numeru. Były e-sportowiec z sukcesami turniejowymi w Soul Blade/Edge oraz Tekkenie 3. W 2007 r. przeszedł na drugą stronę barykady, podejmując pracę w Techlandzie (jako brand/PR manager), następnie związał się z agencją Nomtek (jako CMO), zostając producentem pierwszej w Europie gry w technologii mixed reality. Od 2019. współzałożyciel Try Evidence, agencji badawczej skoncentrowanej na gamingu.

Jakub Mirowski: Stały współpracownik GRY-Online.pl, na przestrzeni ponad 10 lat napisał dla tego portalu ponad 300 artykułów, jego teksty były także publikowane na łamach magazynu „PolskiGamedev.pl”. Specjalizuje się w tematyce filozofii projektowania gier, technologii oraz przemianach wewnątrz branży. Poza pisaniem o interaktywnej rozrywce zajmuje się tematyką uchodźstwa i mniejszości; jego materiały publikowano m.in. w OKO.Press, Krytyce Politycznej czy Nowej Europie Wschodniej. 

Borys Nieśpielak: Reżyser, dokumentalista, fotograf i koneser kina. Współprowadzący podcast Rock i Borys.


11:00-11:30 – O Frostpunku i innych demonach, czyli opowieści emergentne

Marta Fijak (Anshar Studios, ex-11 bit studios) twierdzi, że mechaniki i systemy mogą tworzyć lepsze historie od scenarzystów. Co więcej: ma na to dowody, a jeśli ktoś może Wam wytłumaczyć fenomeny Dwarf Fortress, Prison Architecta, RimWorlda, DayZ i Rusta – jest to właśnie ona.

Marta Fijak: Z wykształcenia: biolog eksperymentalny i informatyk. Z miłości: projektant gier. Uparcie symuluje, prototypuje i projektuje wszystko, co ma wywołać emocje. Była programistką, analitykiem danych, projektantką questów i poziomów, obecnie pełni rolę dyrektora kreatywnego. Na koncie ma m.in. nominowanego nagrody BAFTA Frostpunka, obecnie pracuje nad tajemniczym projektem dla Anshar Studios. Wykładowczyni GameDev School, kuratorka IndieCade. Według GamesIndustry.biz jest jedną ze 100 osób, które zmieniają oblicze branży gier.


11:45-12:15 – Praca w branży: Jak ją znaleźć i… czy w ogóle warto?

Pomówmy o tym, dlaczego warto rozważyć dołączenie do branży! Zaproszeni na EXPO weterani podpowiedzą wszystkich chętnym, gdzie się kształcić, jak szukać, i jakich błędów nie popełniać. Z pewnością nie także uciekniemy od tematów zarobków i crunchu.

Artur Ganszyniec: Projektant i scenarzysta, narrative director w studiu BLANK. Przy pierwszym Wiedźminie pełnił funkcję głównego projektanta fabuły, był też principal designerem Wiedźmina 2: Zabójców królów. Za Werewolf: The Apocalypse – Heart of the Forest otrzymał Paszport Polityki. Od wielu lat wykłada na Politechnice Łódzkiej, a ponadto współprowadzi grupę wsparcia dla pracowników branży i lobbuje na rzecz jawności zarobków w gamedevie.


12:15-12:45 – Kolejnego Wiedźmina nie będzie

W Polsce powstały (lub powstają) grywalne adaptacje książek Andrzeja Sapkowskiego, Stanisława Lema, Jacka Dukaja, Jacka Piekary, Olgi Tokarczuk, Michała Gołkowskiego i Marcina Przybyłka… ale kto więcej na takim mariażu zyskuje: literatura czy gamedev?

Jakub Wolff: Współzałożyciel i jeden z trzech głównych akcjonariuszy Me & My Friends (agencji marketingu 360) oraz współzałożyciel i prezes zarządu The Dust, notowanej na NewConnect spółki, która pracuje nad The Inquisitor, interaktywną adaptacją „cyklu inkwizytorskiego” Jacka Piekary. Absolwent ASP we Wrocławiu.

Beata Bartecka: Dyrektorka operacyjna w Nolensum, spółce growej Jacka Dukaja. Postproducentka, kuratorka i scenarzystka. Stypendystka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Michał Gołkowski: Pisarz i poliglota. Z wykształcenia lingwista, z zawodu tłumacz symultaniczny. Ponadto: najszybsze pióro polskiej fantastyki. Debiutował w 2013 roku, od tego czasu zasypując wydawnictwo iście hurtową ilością co najmniej dwóch-trzech książek rocznie. Od pewnego czasu zaangażowany – jakby mało tego było! – w prace dwóch spółek gamedevowych: Sylen Studio oraz Red Square Games, zajmujących się produkcją gier wideo i RPG oraz planszówek na podstawie jego twórczości.


13:00-14:00 – Najlepszy Gothic: Co dalej z Kronikami Myrtany?

Społeczność ModDB obwołała Kroniki Myrtany modyfikacją roku, a następnie: najlepszym projektem dekady. Dodatek do 20-letniej gry ściągnięto już 500 tys. razy, a jego twórcy bynajmniej nie zwalniają tempa! Podczas EXPO opowiedzą nam o swoich planach i wezmą udział w sesji Q&A.

Mateusz Pawłowski: Lead producer i voice director w projekcie Kroniki Myrtany- Archolos. Modder z przypadku; zawodowy montażysta filmowy i przedsiębiorca zafascynowany produkcją trailerów. Miłośnik przesadnego analizowania fabuł gier, „Gwiezdnych Wojen” oraz RPG-ów.

Kamil Jędrzejewski: Kompozytor. Początkową wiedzę muzyczną zdobywał w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Elblągu w klasie saksofonu, następnie studiował na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Współzałożyciel, członek zarządu i kierownik artystyczny Stowarzyszenia Inicjatyw Muzyczno – Kulturalnych „Attacca” (w latach 2015 – 2016). Członek The Chronicles of Myrtana Team i twórca ścieżki dźwiękowej gry Kroniki Myrtany: Archolos.

Jakub Tomczak: Reżyser projektu Kroniki Myrtany: Archolos, moda do gry Gothic II, przy którym spędził ostatnie 5 lat. Z wykształcenia filmoznawca, z zawodu open world designer. Uwielbia analizować gry pod względem mechanik rozgrywki oraz szukać ich przełożenia na emocje odbiorcy. Wielki fan LEGO, planszówek oraz RPG-ów (w szczególności „Zewu Cthulhu”!).


14:00-14:15 – Archon Studio prezentuje… Heroes of Might & Magic III: The Board Game
Archon Studio

Archon Studio to dynamicznie rozwijająca się firma z Piły. Tworzy z pasją figurki, plastikowe tereny, modele oraz różnorodne akcesoria do RPG czy gier bitewnych. Stworzyli także kilka popularnych gier planszowych, takich jak Heroes of Might and Magic III: The Board Game, Wolfenstein: The Board Game czy Masters of the Universe: Battleground.


14:15-15:00 – Gramy Szybko, Pomagamy Skutecznie: speedrun Cupheada
15:00-15:30 – Gramy Szybko, Pomagamy Skutecznie: speedrun The Elder Scrolls III: Morrowind

GSPS (Gramy Szybko, Pomagamy Skutecznie): to seria maratonów speedrunningowych. Główne edycje wydarzenia odbywają się dwa razy w roku na żywo i są streamowane w serwisie Twitch. Podczas głównych maratonów zbieramy donacje, które w całości trafiają bezpośrednio do odpowiednich fundacji.

Nasze wydarzenia organizujemy od 2017 roku, zaś od lipca 2021 działamy oficjalnie jako Fundacja GSPS.


15:30-16:30 – Q&A z redakcją CD-Action

Czemu Berlin wystawił Wolfensteinowi 5/10? Dlaczego spikain uważa Chinatown Wars za najlepsze GTA? Skąd wziął się bastianowy crash na Crasha? Ile jeszcze razy Smuggler planuje przejść serię Mass Effect? Czy enki i 9kier wychowują razem indyki? Jak CormaCa zmieniło rodzicielstwo? 

Jest wiele pytań, które możecie zadać redakcji. I macie na to okrągłą godzinę!


16:45-17:00 – Gamedev idzie na uniwersytet


Przy produkcji gier pracuje w Polsce 15 tys. ludzi, a uczelnie wyższe muszą wziąć na siebie wykształcenie kolejnych – twierdzą Ewa Maria Szczepanowska (Warszawska Szkoła Filmowa) i Szymon Makuch (Uniwersytet Dolnośląski). Wspólnie pogadamy o tym, jak Akademia uczy gamedevu, i czego się od gamedevu nauczyła.

Ewa Maria Szczepanowska: Prorektor ds. komunikacji i nowych mediów Warszawskiej Szkoły Filmowej. W branży artystycznej obecna od 2000 r.; na WSF-ie współtworzy programy edukacyjne studiów „Tworzenie gier wideo” i działającego przy uczelni Liceum Kreacji Gier Wideo. Autorka festiwalu dla twórców gier Warsaw Game Jam PRO, jurorka wielu game jamów, producentka gry Best Month Ever.

Szymon Makuch: Doktor nauk humanistycznych, manager kierunku „Media kreatywne: projektowanie gier i animacji” na Uniwersytecie Dolnośląskim, współzałożyciel Stowarzyszenia Badania i Rozwoju Gier GameUP oraz Stowarzyszenia Badaczy Popkultury Trickster. Pasjonat prawnoautorskich problemów w świecie gier i filmów, autor książki o poszukiwaniu nieśmiertelności na przestrzeni dziejów, człowiek odpowiedzialny za czytanie regulaminów konkursów grantowych.


17:15-17:45 – Wszystkie brudy House Flippera

Czas wreszcie wyciągnąć na wierzch to, co od dawna było ukryte. Poznaj wszystkie brudy House Flippera i dowiedz się więcej o historii jego powstania. Przedstawimy mniej znane fakty, anegdoty i wydarzenia, które doprowadziły do powstania Frozen District i symulatora, który wyruszył na podbój świata. Najwyższy czas wyprać te brudy!

Frozen District to niezależne studio deweloperskie pełne entuzjastów gier, którzy kierują się potrzebą tworzenia tytułów z pasją i szacunkiem dla graczy.

Dzięki wyjątkowej atmosferze panującej w firmie i niekonwencjonalnemu sposobowi pracy jesteśmy w stanie zachować świeże spojrzenie na branżę gier.

Tworzymy gry, w które sami chcielibyśmy zagrać.


17:45-18:15 – Jak wypromować Cyberpunka, jak zainteresować indykiem?

Na tytułowe pytania odpowie trio wyjadaczy: Agnieszka Szóstak, która wypromowała na świecie Wiedźminy 2 & 3, Bartosz Borusiewicz (współzałożyciel Fornixa Games) oraz Michał Azarewicz, który realizował wielkie projekty dla Ubisoftu (Watch Dogs 2) czy Square Enix (Final Fantasy XV: Kingsglaive). Dodajmy, że oboje osiągają dziś sukcesy, dbając o globalny wizerunek dziesiątek polskich gier indie.

Agnieszka Szóstak: Przygodę z branżą zaczynała od recenzowania przygodówek dla serwisu Adventure Zone, następnie zaś publikowała w magazynie „CD-Action”. Przez wiele lat związana z CD Projekt Red, jako specjalistka ds. PR-u. Zdobyte doświadczenie pozwoliło jej na założenie własnej, „butikowej” agencji PR Outreach. W pracy stawia na uczciwość, otwartą komunikację z zespołami oraz indywidualne podejście do każdego projektu. Wciąż zarywa noce na graniu.

Michał Azarewicz: PR-owiec i marketingowiec z ponad 10-letnim doświadczeniem. Z ramienia Platige Image współpracował przy trailerach i cutscenach m.in. Ubisoftu (For Honor, Watchdogs_2) i Square Enix (Final Fantasy XV: Kingsglaive). Obecnie pomaga twórcom w promocji i sprzedaży, prezentując ich tytuły graczom na całym świecie.

Bartosz Borusiewicz: Współzałożyciel Fornixa Games, w którym zajmuje się reżyserią gier. Swoją ścieżkę zawodową rozpoczął od planowania i koordynowania kampanii marketingowych dla tytułów niezależnych, a kolejne lata doświadczenia zdobywał w rozwoju i promocji produktów w branży IT.


18:15-18:45 – Spotkanie z Jakubem Ćwiekiem i wydawnictwem Pulp Books

Formalnie rzecz biorąc, jesteśmy wydawnictwem, ale myślimy o sobie raczej: „ci od opowieści”. Bo to z nich właśnie wszyscy wyrastamy, to one towarzyszyły nam od zawsze. Książki, filmy, komiksy, gry – połączyły nas i sprawiły, że postanowiliśmy zrobić wspólnie coś, co odda hołd naszym pasjom. Tak zdecydowaliśmy o stworzeniu Pulp Books Cel mamy jasny i wyraźny: opowiadać wspaniałe historie, a przy okazji pokazać Wam ich kulisy, zaproponować nowe i stare formy ich pełniejszego odbioru. Wiemy, jak przedstawić to wszystko w atrakcyjnej formie i utrzymać Was w świecie naszych opowieści na długo po tym, jak przewrócicie ostatnią stronę, bądź przesłuchacie ostatnie zdanie. Chodźcie z nami, będzie fajnie!

Jakub Ćwiek: Autor przeszło trzydziestu książek, w tym bestsellerowych cyklów fantastycznych „Kłamca” i „Chłopcy”, horroru „Ciemność płonie” i kryminałów noir „Grimm City”. Od czterech lat mierzy się z literaturą crime, szukając w niej nieoczywistych ścieżek (na co dowodem seria „Drelich”). Ćwiek współpracuje także z Wojciechem Chmielarzem, czego ostatnim owocem był serial kryminalny „Niech to usłyszą” dla Radia Zet. Prywatnie ojciec dwójki dzieci i wielki miłośnik popkultury, z zapałem podróżujący jej śladami.

Andrzej Kwiecień: Rocznik 1985, urodzony trzynastego w piątek – co miało raczej pozytywny wpływ na jego losy. Prawie dekadę przepracował w firmach naftowych, z czego przynajmniej połowę tego czasu spędził, oglądając świat z pokładu platform wiertniczych. Obecnie zarządza firmą software’ową. Fan technologii, komiksów, pasjonat systemów walki, strzelectwa i nurkowania. Debiutował w grudniu 2022 roku (na łamach „Nowej Fantastyki”) cyberpunkowym opowiadaniem „Chrzest”. Jego pierwszą powieścią jest neo-noirowy „Metamorf”.

Michał Rzepnikowski: Jego zainteresowania nowymi technologiami zaowocowały ich realnym wykorzystaniem – Rzepnikowski ma na koncie sukcesy na polach AI, XR-u i geolokalizacji. Od 10 lat jest związany z technologiczną spółką dostarczającą produkty IT dla celów edukacji, ale i do działów sprzedaży czy marketingu; ponadto współtworzył strategie reklamowe dla polskich i międzynarodowych organizacji. Coraz lepiej czuje się jako producent filmowy i reżyser.

Gdzie?Scena głównaProwadzenieMateusz Witczak i Kacper SasinShare